Verbouwing Pastorie Langestraat (fotoverslag) – Update 27 augustus: Foto 23 t/m 33

01 jun 2024 - 31 okt 2024 | 08.00 - 18.00
Klik hier om deze activiteit in je agenda te zetten (01 jun 2024 08.00)

Als de HEERE het huis niet bouwt, tervergeefs zwoegen zijn bouwers eraan.” (Psalm 127)

Vorderingen pastorie Langestraat

De pastorie in de Langestraat, nabij de toren van de Grote Kerk, is al generaties lang een vertrouwd beeld voor de inwoners van Genemuiden. De huidige pastorie werd gebouwd in 1962, waarbij de eerste steen is gelegd door wijlen Ds. Van Estrik. De laatste bewoners van deze pastorie waren mevrouw en Ds. Hulsman, die vele jaren vanuit deze vertrouwde woning zijn ambt mocht vervullen.

Na de verbouwing van de pastorie aan de Leeuwerik hebben de kerkrentmeesters een verbouwplan opgesteld voor de pastorie in de Langestraat i.v.m. de niet aanwezige isolatie, verouderede installaties en energiekosten.

Hierbij is gekozen om de architectuur van de pastorie terug te brengen naar de stijl, zoals deze voor de stadsbrand van 1882 van toepassing was. Destijds was de pastorie een statig pand, voorzien van hoge ramen, met een duidelijke entree. De voorgevel had een hoge gootlijst met een timpaan.

Door deze veranderingen weer door te voeren worden er karakteristieke elementen aan het pand teruggebracht. Om de gevel van de pastorie te kunnen veranderen is de bestaande buitengevel gesloopt, waarna er een nieuwe buitengevel om het bestaande casco wordt gebouwd.

Tegelijkertijd kan de nieuwe isolatie voor de pastorie optimaal worden aangebracht volgens de nieuwste eisen en zullen alle kozijnen vervangen worden. De daken worden eveneens geïsoleerd. Ook wordt de pastorie voorzien van duurzame installaties en zonnepanelen. Daarbij worden inpandig meerdere verbouwingen doorgevoerd, zodat de pastorie nog leefbaarder en functioneler wordt voor de toekomst.

Ds. Molenaar mocht de laatste kerkelijke handeling doen in de pastorie op Eerste Paasdag, zondag 31 maart 2024, door de 40 belijdende lidmaten met de kerkenraad te ontvangen voor de belijdenisdienst op deze zondagmiddag.

Aan Gods Zegen is alles gelegen.

Op maandag 1 april zijn de sloopwerkzaamheden begonnen en middels onderstaand fotoverslag hopen wij u met enige regelmaat een update te kunnen geven van de vorderingen.

KRM – Bouwteam Hervormd Genemuiden